אם הגעתם לכאן, אתם בוודאי מתמודדים עם תופעות של סרבנות-העקשנות אצל ילדיכם, או בשמה המדעי יותר 'OPPOSITIONAL DEFIAN DISORDER) 'ODD), תופעה זו, אשר אובחנה לראשונה בשנת 1994 מהווה אתגר לאנשי חינוך וטיפול לא פחות מאשר להורים.
מה זה ODD?
זוהי הפרעת התנהגות אשר מופיעה בדרך כלל, עוד לפני כיתה א' ומתבטאת בהתנהגות מתריסה ו'דווקאית' בעיקר כלפי דמויות סמכותיות (גם אתם ההורים נחשבים לכאלה), אך לא רק. התסמינים הבולטים יהיו:
איך יודעים אם יש לילד שלי ODD?
האבחנה, אשר נעשית על ידי פסיכיאטר, תיעשה בהתאם למספר התסמינים שמופיעים אצל הילד וגם תתייחס לחומרת התופעה ומשך הזמן שקיימת (לפחות מעל לששה חודשים). במידה והתופעה מופיעה רק במקום אחד כמו בית ספר, היא תוגדר כקלה. במידה ומופיעה גם בבית וגם בבית הספר, היא תוגדר כתופעה בינונית. במידה והיא תופיע בהתנהגות בילד בשלושה מקומות ויותר, היא תוגדר כחמורה (מתוך D.S.M5). חשוב שתדעו שלעתים היא מופיעה בנוסף לADHD ולכן חשוב לדייק באבחנה המבדלת כי הטיפול הוא לעתים שונה.
אז בוא נחכה שיגדל קצת, בטח כל השטויות האלו יעברו לו לבד..
ממש לא מומלץ. ילד עם הפרעת התנהגות ללא טיפול נכון יגדל למבוגר בעל צורך חזק בשליטה באחרים, בקשיי הסתגלות לסביבה שלא תמיד תתאים את עצמה אליו וברגישות מוגזמת שעשויה לפגוע בקשריו עם אנשים. התנהלות זו עשויה לגרום לכך שלא יצליח להשתלב במסגרת צבא, לימודים או עבודה, יתקשה לנהל קשר עם בני זוג ובאופן כללי יהיה עסוק בלהאשים את העולם בצרותיו אף שבפועל יהיה בודד מאד.
אוי ואבוי, אז מאיפה ה-ODD הזה בכלל הופיע ולמה דווקא אצל הילד שלי?
קודם כל, גם אם הוא הופיע, תמיד יש מה לעשות והדבר הכי חשוב הוא לא להרים ידיים!
הסיבה להופעתו ככל הנראה נובעת ממספר סיבות אך לאף אחת מהן, אין עדין סימוכין מוחלטים בעולם המדע. ההשערות הקיימות מדברות על תורשה גנטית או על תהליך לידה טראומטי שגרם לחרדה אצל התינוק. חרדה זו התפתחה בהמשך לצורך חזק בשליטה. בנוסף, ישנן השערות שהזנחה במהלך ההריון כגון שימוש באלכוהול, סמים או תזונה לקויה, יכולים אף הם לגרום לכך. מניסיוני בשטח, אני רואה הרבה פעמים שלילד עם התנהגות מרדנית ומתריסה יש הורה או דוד שהיה עם התנהגות דומה בילדותו וגם כיום יש לו מאפייני התנהגות דומים או שידוע על טראומה פיזית שהילד חווה בתקופה הפרה וורבלית (גילאי 0-3).
אז מה עושים??
כמה טיפים מיידיים להתנהלות בבית –
אוף, הכל עלינו ההורים, מה אם בית הספר? והילד עצמו?
צודקים, לא הכל צריך להיות עליכם. חשוב לפנות לעזרת הצוות החינוכי, פסיכיאטר ואיש טיפול בעל נסיון בעבודה עם ODD. אתאר את תפקידם במספר נקודות קצרות:
* וויסות רגשי – כדי שירכוש מגוון תגובות מול סיטואציות שונות.
* הרחבת יכולת ביטוי רגשית וורבאלית – ככל ששפתו תהיה עשירה יותר, כך ידע לבטא עצמו מילולית ופחות דרך הידיים.
*עבודה על חרדות אשר לעתים קרובות מאפיינת ילדים אלו, דרך טכניקות הרפיה, דמיון מודרך ו-EMDR.
ומילה לסיום – טיפול ב-ODD דורש סבלנות ואורך רוח מסביבת הילד, אך התמדה ונחישות יקצרו פירות טובים בבגרות, ירככו את התנהגותו ויגבירו את מודעותו לסביבה.
מוזמנים להתייעץ אתי דרך הטלפון או בפגישת ייעוץ ראשונית.
אם הנכם מתלבטים לגבי ילדכם או לגבי עצמכם, נמצאים במשבר כלשהוא או נתקלים בכל דבר אחר שגורם לכם להרהר שאתם זקוקים לשוחח עם איש מקצוע, אני מחכה לכם עם אוזן קשבת בשילוב (המנצח) של מקצועיות ואנושיות.
למידע מקצועי נוסףשנות וותק וניסיון
Houses Built
Offices Built