להבדיל מטיפול במבוגרים, מדובר בתת התמחות הדורשת הבנת עולמו הפנימי של הילד דרך משחק, דרמה ויצירה. כל זאת כדי ליצור קשר עם הילד שיאפשר לו להגיב ולהיעזר בו. טיפול זה נעשה על ידי מטפלים כגון פסיכולוגים, עובדים סוציאליים ומטפלים בהבעה ויצירה אשר הוכשרו לכך.
פגישת הערכה –פגישה זו נעשית בדרך כלל עם ההורים ללא נוכחות הילד, לעתים מתארכת לשתי פגישות ובסופה נקבעת תכנית טיפולית. במקרה של מתבגרים העבודה מעט שונה ותישקל האפשרות להיפגש תחילה עם המתבגר על מנת לבסס טוב יותר קשר של אמון שיאפשר טיפול מוצלח יותר. הפגישות הטיפוליות נמשכות 50 דקות.
פסיכותרפיה דינאמית – דרך משחק ושימוש בחומרי יצירה שונים בהתאם לגילו ההתפתחותי של הילד. שיטה זו מאפשרת להכיר את עולמו הפנימי והרגשי של הילד והוא יכול לבטא את מחשבותיו, רגשותיו ודחפיו. המשחק הוא כלי בעזרתו הילד והמטפל פוגשים את עולמו הפנימי ומעבדים אותו. עבודה זו דורשת תת התמחות ספציפית.
פסיכותרפיה קוגניטיבית – התנהגותית – פסיכותרפיה זו מטפלת בקשיים שעולים בצורה ממוקדת כגון חרדת בחינות, חרדה ממשהו מסויים או ביישנות אך גם בקשיי הסתגלות רחבים יותר. דרך העבודה על מחשבות, שינוי תפיסה ומטלות התנהגותיות מותאמות לגיל הילד, הוא ילמד דפוסי התנהגות שונים. השיטה מתאימה לילדים בעלי מודעות לגבי הקושי שלהם ומתאימה מאד למתבגרים. יתכן שימוש בטכניקות התנהגותיות במהלך טיפול דינאמי, לפי צורך שעולה והערכת המטפל.
פסיכותרפיה דרך הדרכת הורים – זהו טיפול שמתרכז בהורים ומסייע להם לשנות את אופן הבנתם ותפיסתם. הטיפול מתייחס לאופן ההתמודדות שלהם עם מצבים שונים כמו גבולות, תקשורת, אוירה משפחתית וכדומה. מתאים מאד כאשר מדובר בילד צעיר או בילד שמסרב להגיע לפסיכותרפיה בעצמו או כאשר ההורים מאד מושפעים ממצוקתו. העבודה נעשית ברגישות ובהדרגה תוך שימת דגש לקצב האישי של כל אחד מהם. פגישות אלו נמשכות 60 דקות.
טיפול דיאדי – זהו מודל טיפולי בעל אוריינטציה פסיכואנליטית לטיפול בילדים צעירים עד גיל 6. כיום נמתח הטיפול עד גיל 10 ומתאים במיוחד למשפחות שחשות חוסר אונים, תסכול וזעם סביב הקשר. במודל הקלאסי – מחייב מעורבות של שני ההורים וילדים בסטינג של מפגש שבועי: שבוע ראשון – ילד-הורה (אמא)-מטפל. שבוע שני – ילד – הורה (אבא) – מטפל. שבוע שלישי – דיאדת הורים (שני ההורים ללא הילד) – מטפל וחוזר חלילה.
EMDR – זוהי שיטה טיפולית בת שמונה שלבים שמטרתה לשחרר 'נקודות תקיעות' על הציר ההתפתחותי ולחדש זרימה טבעית של אינפורמציה. הרציונל הוא שלכל אדם יש מערכת נוירופיזיולוגית ייחודית שמאפשרת עיבוד מסתגל של אינפורמציה (מודל AIP) וכאשר מתרחש אירוע שלילי, המערכת מוצפת. שיטת טיפול זו מאפשרת דרך עבודה על אירוע שלילי שקרה לילד לעבד אותו וכך להמשיך בחייו. זה נעשה בעזרת גרייה של העיניים או תיפוף או כל דרך אחרת שמתאימה לילד, בנוכחות ההורה. האירוע השלילי הוא סובייקטיבי יכול להיות טראומה של אשפוז בגיל חודשיים, תאונת דרכים או מריבה עם חברה בכיתה ב'.
מגוון הטיפולים אכן עשיר ויכול לבלבל, לכן כה חשובה ההערכה הראשונית וקביעת תכנית טיפול מסודרת. חשוב לציין שאני נמצאת בקשר ונפגשת לפי הצורך עם צוות חינוכי, פסיכיאטר מטפל, מרפאים בעיסוק וכו'.
אם הנכם מתלבטים לגבי ילדכם או לגבי עצמכם, נמצאים במשבר כלשהוא או נתקלים בכל דבר אחר שגורם לכם להרהר שאתם זקוקים לשוחח עם איש מקצוע, אני מחכה לכם עם אוזן קשבת בשילוב (המנצח) של מקצועיות ואנושיות.
למידע מקצועי נוסףשנות וותק וניסיון
Houses Built
Offices Built